0

کتاب دنیای سوفی، آموزش فلسفه در قالب یک داستان

دنیای سوفی، نوشته‌ی یوستین گوردِر استادفلسفه و نویسنده‌ی پرکار نروژی است. این کتاب در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسیده و تاکنون به پنجاه و نه زبان مختلف ترجمه شده که در ایران نیز چهار ترجمه از آن موجود است.

یوستین گردر نویسنده کتاب دنیای سوفی
یوستین گردر – نویسنده کتاب دنیای سوفی

سوفی اموندسن شخصیت اول این کتاب و دختر چهارده ساله‌ای است که به همراه مادرش در یک خانه‌ی جنگلی زندگی میکند، سوفی یک روز که از مدرسه به خانه برمیگردد درصندوق پست بسته‌ای پیدا میکند، داخل بسته کارت پستالی هست که روی آن نوشته شده: “به هیلد، از طرف پدرت، به واسطه‌ی سوفی اموندسن” و پس از آن در قالبی داستانی استادی به آموزش فلسفه به سوفی میپردازد.
نامه ها و درسهای آلبرتو کناس اوایل در صندوق پست قرار میگیرد اما مدتی بعد “هرمس” سگ وفادار آلبرتو رابط سوفی و استاد شگفت انگیز فلسفه‌اش میشود.
قبل از شروع هر درس جدیدی سوالی مانند؛ “جهان چگونه به وجود آمده است؟” یا “ما کیستیم؟” به دست سوفی میرسد و فکر اورا مشغول و ذهنش را آماده‌ی درس جدید میکند.
دراین کتاب تاریخ فلسفه از ابتدای پیدایشش تا عصر حاضر به صورت طبقه بندی شده و خلاصه، اما درقالب ماجراهایی که برای سوفی و استادش پیش می آید تدریس میشود و همین ماجراهاست که خواننده را به ادامه دادن ترغیب میکند.
آلبرتو پس از مدتی برای سوفی یک نوار ویدیویی از آتن میفرستد و بعد از آن است که شاگرد و استاد دیدار میکنند، درجای جای کتاب سایه‌ی پدر هیلد حس میشود، مردی که همچون پدر سوفی، سفیر سازمان ملل در لبنان است، کم کم کار به جایی میرسد که سوفی و آلبرتو درصدد این برمی آیند که از دست پدر هیلد رهایی یابند غافل از اینکه…

عکس جلد یکی از نسخه های ترجمه شده دنیای سوفی در ایران

کتاب دنیای سوفی – نشر هرمس

دنیای سوفی برای علاقه‌مندان به رمان و ادبیات و افرادی که به یادگیری فلسفه علاقمندند میتواند کتاب فوق العاده‌ای باشد، سبک داستانی بسیار قوی و جذابش سنگینی درسهای فلسفه را جبران میکند و در جای جای کتاب سوالاتی هست که خواننده را به تفکر وامیدارد، آنقدر که در بخش هایی از کتاب از خود میپرسیم؛ “آیا خواب یک زندگی واقعی را میبینیم یا به راستی درحال زندگی کردنیم؟” نگران نباشید، با تمام کردن کتاب همه چیز برایتان روشن میشود، همینقدر میگویم که اگر در هنگام خواندن این کتاب گیج شدید و رهایش کردید تا ابد گیج میمانید، تنها راه بازگشت به حالت عادی، خواندن تمام کتاب است و بس!

نویسنده: محمدکمری

 

مقالات پیشنهادی مرتبط با دنیای سوفی در سایت ژیوار آموزان:

معرفی کتاب بیماری؛ نوشته هوی کرل

ملت عشق یا همان چهل قانون معروف عشق را بشناسید

معرفی کتاب مردی به نام اوه؛ شاهکار فردریک بکمن

دیدگاه کاربران
  • آواتار
    مَه🌙لا13 مه 2022

    یکی از بهترین کتاب هایی که تا بحال مطالعه کردم

    با ایجاد این سوال در ذهن “که ما در زندگی واقعی هستیم یا در خواب ؟ واقعیت اینجاست یا در دنیای دیگر؟” در حین مطالعه خواننده رو غرق صفحات خودش میکنه

    • آواتار
      محمد کمری14 مه 2022

      سلام
      ممنون که این مقاله خوندین و نظرتون رو بهمون گفتین.
      همینطوره، کتاب دنیای سوفی بارها و بارها این شک رو در خواننده ایجاد میکنه که آیا حقیقت همینه که ما میبینیم یا حقایق دیگه‌ای هم وجود داره که ما ازشون بی‌خبریم و همین لحظه در جریانن.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان