0

معرفی کتاب معروف راز؛ نوشته راندا برن

کتاب معروف راز

تا حالا به اين فكر كرده‌ايد كه انسان هاي موفق، موفقيت خود را مديون چه چيزهايي هستند؟ چرا بعضي از انسان‌ها هرچه آرزو مي‌كنند به دست مي‌آورند؟ مسلما موفقيت به عوامل مختلفي بستگي دارد و بايد عوامل زيادي دست به دست هم بدهند تا موفقيت و رسيدن به اهداف حاصل شود. اما در اين مقاله مي‌خواهيم يكي از مهم‌ترين عوامل رسيدن به آرزوها را با شما درميان بگذاريم. عاملي كه افراد موفق آگاهانه يا ناآگاهانه از آن بهره برده‌اند. بعضي آن را پنهان داشته و براي خود نگه داشته‌اند و بعضي آن را به ديگران نيز منتقل كرده‌اند؛ اين عامل چيزي نيست جز راز كه دانستن آن بر همگان واجب است چراكه به اعتقاد نویسنده‌اش، بزرگ‌ترين قدرتي است كه انسان در اختيار دارد. اميد است با نوشتن اين مقاله بتوانيم سهمي اندك در رسيدن شما به آرزوهايتان داشته باشيم.

كتاب راز حاصل مصاحبه‌هايي است كه نويسنده در باب قانون جذب با استادان بزرگ داشته‌است. خانم راندا برن پيش از اين در زندگي خود دچار مشكلاتي بوده كه با دانستن راز حل شده‌اند؛ درنتيجه، در صدد اين برآمده كه با نوشتن این کتاب مردم را از قدرتي كه در اختيار دارند آگاه كند و هدفي جز به ارمغان آوردن شادماني و نشاط براي مردم نداشته‌است. البته ناگفته نماند كه افراد مختلف انتقادهايي به اين كتاب داشته‌اند؛ مثلا بعضي بيان كرده‌اند كه مطالب اين كتاب از نظر علمي ثابت نشده‌اند. البته درست هم گفته‌اند اما بسياري از انسان‌ها آن را تجربه كرده و نتيجه گرفته‌اند، بنابراين نمي‌توان مطالب كتاب را رد كرد. هم‌اكنون اين كتاب به 47 زبان زنده دنيا ترجمه شده و بيش از 20 ميليون نسخه از آن نيز به چاپ رسيده‌است. اين كتاب توسط روزنامه يو اِس اِي تودِي  (USA Today)به عنوان يكي از بيست كتاب پرفروش در 15 سال اخير معرفي شده‌است. گفتني است كه مستند راز نيز توسط راندا برن ساخته شده كه در آن راندا با استادان برتر جهان در مورد راز مصاحبه كرده و هم‌اكنون دردسترس همگان قرار دارد.

 

برشي از كتاب راز

«شما مانند يك دكل مخابراتي انساني مي‌باشيد و دائما افكارتان را ارسال مي‌كنيد و اگر مي‌خواهيد در زندگي چيزي را تغيير دهيد افكارتان را تغيير دهيد تا فركانس ارسالي شما تغيير كند»

در واقع تمام چيزي كه نويسنده قصد بيان كردنش را دارد اين است كه شما هماني مي‌شويد كه به آن فكر مي‌كنيد و افكار شما فركانس ارسالي شما را تعيين مي‌كنند، پس افكارتان را تغيير دهيد تا زندگي‌تان تغيير كند.

 

درباره راندا برن

راندا برن متولد 12 مارس 1945 در ملبورن استراليا؛ نويسنده، تهيه كننده و برنامه ساز موفق جهان است. او پس از فوت پدرش كه وابستگي زيادي به او داشت؛ دچار افسردگي شديدي شد و حتي از انجام فعاليت‌هاي روزمره زندگي خود ناتوان بود تا اينكه دخترش به او پيشنهاد داد كه كتاب‌هايي درباب موضوعات مختلف مطالعه كند و راندا كتاب “علم ثروتمند شدن” نوشته والاس والتز را براي مطالعه كردن انتخاب كرد. اين كتاب دانش جديدي را به راندا آموخت و توانست او را از افسردگي نجات دهد؛ در واقع اين دانش همان راز است. سپس راندا شروع كرد به تحقيق كردن در مورد راز و حاصل آن مستند و كتاب راز شد كه او را به شهرت جهاني رسانيد. در سال 2007 مجله تايم راندا برن را به عنوان يكي از 100 نفر تاثيرگذار در جهان معرفي كرد. از ديگر كتاب‌هاي او مي‌توان قدرت، قهرمان و معجزه شكرگزاري را نام برد.

در ابتداي كتاب، نويسنده توضيح داده كه چطور با راز بزرگ زندگي آشنا شده و از آن بهره برده و در ادامه نقل قول‌هايي از 24 استاد بزرگ همچون جك كنفيلد، باب پراكتر و مارسي شيموف در مورد مفاهيمي همچون قانون كشش، فرآيند خلاق و تجسم را بيان كرده‌است که در ادامه برخي از اين مفاهيم را با هم مرور میکنیم.

Rhonda Byrne

قانون جذب

اولين و مهم‌ترين بخش كتاب در مورد قانون كشش يا جذب است. اين قانون مي‌گويد هرچيزي مشابه خودش را جذب مي‌كند و شما به هماني تبديل مي‌شويد كه هم‌اكنون مي‌انديشيد؛ افكار شما زندگي شما را در آينده تشكيل مي‌دهند، همانگونه كه زندگي كنوني شما نتيجه‌ي افكار شما در زمان گذشته‌است. در واقع هنگامي كه شما درحال فكركردن هستيد فركانس‌هايي را به كائنات ارسال مي‌كنيد كه اين فركانس‌ها، چيزهاي مشابه خودشان را جذب مي‌كنند و به شما بازمي‌گردانند. به بياني ديگر، افكار غالب شما در حكم آهنربايي قوي هستند كه اجسام مشابه خودشان را جذب مي‌كنند و اين همان راز بزرگ زندگي است. هر يك از ما در زندگي خود حوادث گوناگوني را تجربه كرده‌ايم. نويسنده معتقد است كه اين حوادث توسط خود افراد به زندگي آنها فراخوانده شده‌اند و انسان‌، خود خالق زندگي خود است.

باتوجه به مطالبي كه بيان شد،‌ شما بايد بر افكار خود كنترل داشته‌باشيد. مارسي شيموف، نويسنده و سخنران بين‌المللي مي‌گويد؛ كنترل تمامي افكار كاري غيرممكن است، چراكه تخمين زده‌شده كه روزانه 60 هزار فكر از ذهن انسان مي‌گذرد و كنترل تمامي آنها كار بسيار سختي است. با اين حال راه‌هايي براي تسلط بر ذهن وجود دارد، ساده‌ترين راه اين است كه از طريق احساساتمان افكارمان را كنترل كنيم. درواقع هرگاه احساسي مثبت مانند شادماني، عشق و اميد داريد يعني به چيزهاي خوبي نيز فكرمي‌كنيد و هرگاه احساسي مانند خشم، نفرت و نااميدي داريد يعني افكار پريشاني را در سرداريد؛ غير ممكن است كه هم احساسي مثبت داشته‌باشيد و هم افكار نامناسب را در سر داشته‌باشيد. پس هميشه از خود بپرسيد كه چه احساسي داريد و اگر احساس ناخوشايندي داشتيد، فورا افكار خود را تغيير دهيد. البته راه‌هاي ديگري نيز براي تسلط بر ذهن وجود دارد مثل اينكه با مراقبه ذهنتان را كنترل كنيد يا اينكه اين‌جمله را به خود تلقين كنيد كه اختيار كامل افكارتان در دست خودتان است.

 

نقش احساسات

جالب است بدانيد كه احساسات شما نيز نقش مهمي در خلق زندگي شما دارند. اكثر افراد مي‌خواهند يك اتفاق خوب بيفتد تا خوشحال شوند اما به عقيده راندا برن، درستش آن است كه احساس خوشحالي كنيم تا اتفاقي خوشايند و دلپذير برايمان بيفتد اما چطور هميشه احساس خوشايندي داشته‌باشيم؟

 

راه‌هاي تغيير دادن حس ناخوشايند به خوشايند

مي‌توانيد فهرستي از كارهايي كه حال شما را خوب مي‌كنند مانند گوش دادن به موسيقي، آواز خواندن و… را تهيه كنيد و هربار كه احساس بدي داشتيد يكي از آن‌كارها را انجام دهيد، همينطور فهرستي از كارهايي كه حال شما را بد مي‌كنند تهيه كنيد تا از انجام آنها دوري كنيد. نكته جالبی كه مي‌خواهم در مورد قانون جذب به شما بگويم اين است كه اين قانون “نمي‌خواهم” را نمي‌شناسد بنابراين، هرگز به جملاتي مانند نمي‌خواهم بيمار باشم، نمي‌خواهم دير برسم يا نمي‌خواهم فقير باشم فكر نكنيد و آنها را به زبان نياوريد وگرنه قانون كشش همان‌ها را براي شما مي‌فرستد. فقط روي چيزهايي كه مي‌خواهيد تمركز كنيد نه چيزهايي كه نمي‌خواهيد.

 

فرآيند خلاق

فرآيند خلاق راهي است كه مي‌تواند شما را به آرزوهاي و خواسته‌هاي خود برساند و از سه مرحله تشكيل شده‌است كه عبارتند از طلب كردن، باور كردن و دريافت كردن.

 

گام اول:‌ طلب كنيد

خواسته‌ي خود را بدون شك و نگراني و به صورت واضح از كائنات طلب كنيد. براي اين كار مي‌توانيد ليستي از خواسته‌هاي خود تهيه كنيد و جملات خود را اينطور بنويسيد كه بسيار خوشحال هستم كه…. و سپس خواسته‌ي خود را بنويسيد مثلا من بسيار خوشحال هستم كه كفش مورد علاقه‌ي خود را مي‌خرم.

 

گام دوم: باور كنيد

بدين معنا است كه ايمان راسخ داشته‌باشيد كه آنچه را كه خواسته‌ايد در موقع لزوم به دست شما خواهد رسيد؛ به عبارتي ديگر آنرا مال خود بدانيد و طوري رفتار كنيد و بينديشيد كه انگار خواسته‌ي شما از قبل به تحقق رسيده‌است.

 

گام سوم: دريافت كنيد

منظور اين است كه احساسي را كه در هنگام دريافت چيزي مطلوب داريد را در خود ايجاد كنيد، انگار كه خواسته‌تان را عملا دريافت كرده‌ايد. با اين‌كار خود را در مسير دريافت خواسته‌تان قرار داده‌ايد.

معرفی کتاب معروف راز

فرآيند نيرومند قدرداني

براي توضيح فرآيند قدرداني يا سپاسگزاري به اين شعر زيبا از مولانا بسنده مي‌كنم:

شكر نعمت، نعمتت افزون كند                         كفر نعمت از كفت بيرون كند

البته براي درك مفهوم قدرداني و بهره بردن از آن پيشنهاد مي‌كنم حتما كتاب معجزه سپاسگزاري اثر همين نويسنده را مطالعه بفرماييد.

 

فرآيند تجسم

آيا مي‌دانيد هنگامي كه چيزي را در ذهن خود مجسم مي‌كنيد، در بدنتان چه اتفاقي مي‌افتد؟ آزمايشي به اين صورت انجام شد كه تعدادي از ورزشكاران المپيك را انتخاب كردند و از آنها خواستند كه روند مسابقه‌ي خود را در ذهن خود مجسم و اجرا كنند. سپس آنها را به دستگاهي پيچيده وصل كردند و مشاهده كردند كه درست همان عضلاتي كه در هنگام مسابقه به حركت درمي‌آيند، در هنگام تجسم نيز به طور واقعي حرکت میکنند و اين نشان مي‌دهد كه ذهن قادر نيست بين انجام يك عمل و تجسم آن تفاوت قائل باشد. فرآيند تجسم از قدرت بسياري برخوردار است و حتي مي‌تواند به شما كمك كند تا بر افكارتان تسلط يابيد پس از اين قدرت خدادادي استفاده كنيد تا به روياهايتان واقعيت ببخشيد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم خلاصه‌ای از مهم‌ترين مفاهيم كتاب راز را براي شما بيان کنیم، البته كتاب داراي مفاهيم ديگري نيز هست كه توضيح همه آنها در اين مقاله نمي‌گنجد. همانطور که اشاره شد در کنار موافقین و طرفداران زیاد قانون جذب و کتاب راز، افراد زیادی هم با این مفهوم مخالفند و دلایل خاص خود را نیز دارند، با این اوصاف تقریبا تمام افراد موفق جهان از قدرت نگرش مثبت که بخش اصلی صحبتهای خانم راندا برن است صحبت میکنند و تا حد زیادی با این مفاهیم موافق هستند، البته همه آنها در کنار نگرش و افکار مثبت به نظم و پشتکار نیز اشاره میکنند و اعتقاد دارند که هیچ موفقیتی فقط با فکر کردن بدست نمی آید. اميدواریم با مطالعه اين مقاله ميلي در شما به وجود آمده باشد که این کتاب ارزشمند را مطالعه کنید و گام مهمی برای تحقق رویاهایتان بردارید.

 

نویسنده: فائزه حاجی میرزایی

 

پیشنهاد میکنیم این مقالات را نیز مطالعه کنید:

چطور اعتماد به نفسم را بالا ببرم؟

کمال طلبی منفی و راه رهایی از آن

خودشناسی و آنچه که باید درمورد آن بدانید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است