0

معرفی کتاب “بیماری” نوشته “هوی کرل”

عکس جلد کتاب بیماری نوشته هوی کرل

نام کتاب: بیماری

نویسنده: هَوی کرل

مترجم: احسان کیانی خواه

ناشر: نشر گمان

تعداد صفحات:250

عکس نویسنده _ خانم هوی کرل
نویسنده کتاب “بیماری” خانم هوی کرل

هر انسانی در طول زندگی خود تجربه برخورد با بیماری را دارد. بیماری رخدادی نادر و عجیب نیست. در این کتاب هوی کرل؛ استاد جوان فلسفه دانشگاه وست انگلندکه خود در سنین جوانی به بیماری دشوار و مزمنی مبتلا شده است، میکوشد با تلفیق دانش، شناخت و مفاهیم فلسفی با داستان زندگی وتجربیات خود، نگاهی پدیدار شناسانه به بیماری داشته باشد. به عبارت دیگر؛ توجه و تاکید خود را بر تجربه‌­ی ذهنی و درونی فرد بیمار معطوف میکند. او نگاه طبیعت باورانه را که تنها از واقعیات مسلم طبیعی یا جسمانی برای توضیح و تشریح استفاده میکند مورد نقد قرار می هد. این کتاب علاوه بر آن نگاهی آسیب شناسانه به اخلاقیات پزشکی دارد که در آن بیمار را یک “مورد” خاص پزشکی میبینند، نه انسانی با عواطف و احساسات و رنجهای خاص خودش.

همچنین با بهره گیری از نظریه های فیلسوفانی چون؛ هایدگر ، دکارت و اپیکور، از تفاوت ” بدن فیزیولوژیک”و ” بدن زیسته” سخن به میان می آورد.

در بخش دیگر کتاب به بررسی دنیای اجتماعی و پیرامون بیمار می پردازد، از تغییر نگاه های خانواده، دوستان و آشنایان، تا محدودیت های گاها خودساخته بیمار؛ که او را در دنیای اطراف خود هر روز منفعل تر میکند.

در فصل هایی از این کتاب، به بررسی مرگ و ترس از آن_در واقع ترس از مرگ در زمان بیماری میپردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که؛ “آیا امکان خوشبخت زیستن در عین بیمار بودن وجود دارد ؟”

در فصل آخر نیز از اهمیت زندگی در لحظه سخن به میان می آورد.

 

نویسنده: علی کلهر

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

 

پ.ن: بیماری از جمله کتابهاییاست که خواندن آن به هر کسی توصیه میشود، خصوصا اگر عضوی از کادر درمان هستید و با بیماران در ارتباطید یا در خانواده‌تان فرد بیماری دارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان