0

چرا باید انگیزه بالایی برای مطالعه داشته باشیم و چطور آن را افزایش دهیم؟

انسان‌ها به‌طور طبیعی به همراه یک حس قوی درونی که همچون نیروی جلوبرنده‌ای است، متولدشده‌اند و از بدو تولد تا پایان عمر خود از هزارتوهای یادگیری و تجربه و آزمون عبور خواهند کرد. شواهدی هم وجود دارند که از همان ابتدا انگیزه و تلاش بشر را برای یادگیری نشان می‌دهد: کودکی که هزاران بار زمین می‌خورد و بالاخره راه رفتن می‌آموزد، هزاران اشتباه تا اینکه حرف میزند و می‌دود و معاشرت می‌آموزد. هیچ‌کس نابغه به دنیا نمی‌آید، درواقع این آموزش و یادگیری است که ما را از نقطه صفر به اوج می‌رساند. حتی خود انیشتین هم ابتدا باید الفبا را می‌آموخت. همه این فعالیت‌های ملزوم زندگی، سرآغاز یادگیری‌های بیشتر برای انسان در ادامه راه زندگی هستند. باید انگیزه فعالیت داشته باشیم تا ادامه راه زندگی را بسازیم و رسالتمان را بیابیم.

همه ما بارها از ادامه راه بازمانده‌ایم و هزاران فکر سراغمان میاید که باعث می‌شود در پیدا کردن راه اصلی زندگی‌مان ناموفق باشیم، اما برای این مشکل هم راه‌حل‌هایی وجود دارد، اول ‌از همه باید دیدی کلی به وضعیت فعلی خود داشته باشیم و توانایی‌هایمان را دریابیم و در قدم دوم با تمام توانمان مسیر علاقه‌مان را پیدا و دنبال کنیم و مهارت موردعلاقه‌مان را آموزش ببینیم. در ادامه این مقاله به‌طور جزئی و دقیق‌تر به بررسی دلایل اهمیت انگیزه داشتن و چگونگی‌ تقویت آن می‌پردازیم.

چرا باید انگیزه درس خواندن داشته باشم؟

هر شخصی هوش فردی خاص خودش را دارد، اگر از پنجره عاقبت‌اندیشی نگاه کنید و منظره آینده‌تان را تماشا کنید، می‌توانید درک کنید که پیشرفت خودتان و فرزندانتان و هر کس دیگری که برای او ارزش قائل هستید در گرو فعالیت اجتماعی و تحصیلی شماست. پس چند دقیقه اندیشیدن به این موضوع و اینکه چرا باید انگیزه تحصیلی‌تان را حفظ کنید در مسیر چینش هدفتان کمک‌کننده است.

از دید کلی درس خواندن، آینده‌ای همراه شغل و یا مشارکت در بخشی از کار گروهی اجتماعی و تلاش برای ارتقا خود به شما واگذار می‌کند تا شایستگی و مفید بودن و ارزش خودتان را در حیطه خود نشان دهید و البته علمی که آموختید را با بیشترین بازدهی پیاده‌سازی کنید و درنهایت با درس خواندن، شغل و درآمدی برای خود داشته باشید.

شاید بگویید خیلی از افراد در مشاغل آزاد درآمد بهتری از هزاران فردی دارند که مدرک تحصیلی دارند، شاید هم درست بگویید اما بیایید این گفته را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم؛ بیایید به انشای دوران کودکی برگردیم «علم بهتر است یا ثروت؟»

1- حتی اگر ثروتمند باشید و به هزاران نفر کمک کنید، شخصی که با دانشش زندگی کل بشریت را نجات می‌دهد جایگاه رفیع‌تر و بالاتری خواهد داشت. همیشه یک شخص زمینه و جنبه‌های مثبت شغلی خود را از بعد علاقه به آن می‌بیند و انتخاب می‌کند. هزاران شغل برای انتخاب وجود دارد و اگر فردی هم علاقه به رشته خاص و دارای مدرک دارد که باید برای آن درس بخواند. تقریباً امروزه شغلی بدون مدرک به‌راحتی پیدا نمی‌شود و شما حداقل در یک زمینه حتی خیلی کوچک باید آموزش‌دیده باشید.

2_داشتن مدرک علمی بالا شمارا درزمینه و رشته و مهم‌تر در جامعه خودتان شخص مهمی جلوه می‌دهد. این خود نوید داشتن زندگی بهتری را می‌دهد و هر چه آموخته‌تان بیشتر باشد پخته‌تر خواهید بود، چه در جایگاه اساتید آینده و چه در جایگاه پدر و مادر و… حقیقت آن است که هر چه علم خود را در کارتان به تکامل بیشتر برسانید قطعاً موقعیت‌های شغلی و پیشنهاد‌ها عالی برایتان به وجود خواهد آمد، زیرا اگر صلاحیت‌های خاص خودتان را در حیطه‌تان به دست نیاورید، شخصی دیگر که آن‌ها را در خود تقویت کرده حرف اول را میزند.

3_ همه ما قطعاً با حس کنجکاوی نسبت به اطراف و محیط زندگی خود مواجه شده‌ایم. دانش غذای روح است. فطرت ما به دنبال چرایی هر کاری است و با یادگیری در پس‌زمینه ذهنمان، به جواب درست می‌رسیم و بعد عمل می‌کنیم. امروزه سیر پیشرفت هر کشوری در دستان افراد آن جامعه است و هر چه بیشتر به دنبال کشف ندانسته‌ها باشید رشد کشور و شخصیت خود را تضمین می‌کنید. در کل هر زمان که از پله تحصیلی خود یک گام فراتر می‌روید، کشتی پیشرفتتان را پرتر از قبل می‌کنید و قطعاً خود را به تکامل بیشتری می‌رسانید و در جامعه به‌اصطلاح فردی تحصیل‌کرده خوانده می‌شوید و اعتماد و ارزش خودتان را بیش‌ازپیش می‌سازید.

چگونه انگیزه تحصیلی خود را افزایش دهیم؟

 _ هدفتان از مطالعه‌ را مشخص کنید:

درواقع اولین گام از تحصیل همین مورد است، شما درس می‌خوانید تا به تحصیلات عالی خود در رشته موردنظرتان برسید.

_ کار روزمره‌تان را جدول‌بندی کنید:

از شروع نترسید، اگر با برنامه به کارهای عملی و کلاس و… برسید و درس بخوانید و موضوعات و دروس را در تخیل خود بیش‌ازحد تصور نکنید بهتر می‌آموزید. وقتی استارت کاری را بزنید و غرق در انجام آن شوید تازه لذت واقعی را کشف خواهید کرد. درواقع با تکرار این عمل عادت‌هایی را که ثمره مثبت دارند در خود تقویت می‌کنید، همه عادت‌ها یک‌شبه ایجاد نمیشوند. صبور باشید. ژورنالینگ و روزانه نویسی داشته باشید تا هم از دست افکار مزاحم راحت باشید هم نتایج کاری روزمره‌تان را بهتر تحلیل کنید.

_ ورودی مغزتان را کنترل کنید:

هنگام مطالعه سعی کنید با به کار بستن ذهنتان روی دروس کنترل و بازدهی بیشتری داشته باشید. دروستان را با پرسش و پاسخ از خود جلو ببرید تا حواستان جمع‌تر باشد. (فن لیزری). با مشخص کردن تایمی دقیق و آلارم گذاشتن برای آن ساعت از مطالعه، با ذهنی آزادتر پیش بروید و خود را موظف به رعایت این قانون کنید. از دیدن فیلم یا خواندن کتاب و… که ذهنتان را خیلی درگیر می‌کند خودداری کنید.

_ کمال‌گرایی ممنوع:

انسان روحیه‌ی سیراب ناپذیری دارد که دنبال کسب محبوبیت در هر زمینه‌ای است مخصوصاً سنین جوانی که هرلحظه از زندگی شخص در کمین شکار تجربه‌های تازه است. طبیعتاً با در نظر گرفتن اینکه وقت خود را صرف آموختن درزمینه مشخصی بکند کمتر دچار گمراهی می‌شوید و راه سخت و دشوار زندگی‌تان را راحت پیدا می‌کنید.

این مقاله را حتما مطالعه کنید: کمال طلبی منفی و راه رهایی از آن

_اگر متوقف شدید، دوباره حرکت کنید:

هیچ‌کس در هیچ مسیری به‌طور کامل همراهی‌تان نخواهد کرد جز خودتان. اگر مسیرتان از مسیر رقبا و دوستان هم‌سطحتان طولانی‌تر شد و عقب ماندید، فقط کافی است با طرز تفکری جدید و بدون در نظر گرفتن جایگاه قبلتان به مسیر برگردید. هر چیزی که ما را نکشد قطعاً قوی‌ترمان می‌کند. می‌توانید برنامه‌تان را فشرده‌تر کنید و اما هوشمندانه‌تر عمل کنید و واجبات را در اولویت قرار دهید.

_ هیچ‌وقت در تفریح خود کوتاهی نکنید:

گاهی اوقات اصلاً، جوانه‌ای از انگیزه در شما زده نمی‌شود و به دنبال آن روز کسل‌کننده‌ای خواهید داشت. پس‌کارهای روزمره‌تان را با کمک قیچی لذت ببرید و بیشتر وقتتان را صرف تفریح و سرگرمی از کاری کنید که عاشقش هستید و از آن لذت می‌برید چون باید انرژی و انگیزه‌تان برگردد. اجازه ندهید ریشه درخت انگیزه‌تان خشک شود، گاهی باید آبیاری‌اش کنید.

درنهایت پیشنهاد ما این است که الگوهای منفی اطرافتان را نادیده بگیرید و حتی اگر محیط فکری بزرگی دارید، اما شرایط خانوادگی یا دوستان و… مخالف آن هستند نگران نباشید، فقط سعی کنید با افرادی بیشتر معاشرت داشته باشید که انرژی مثبت و انگیزه بالا در زندگی‌شان دارند. با خانواده خود مسائل و خواسته‌هایتان را مطرح کنید و خودتان را اولین شخص برنده آن جمع بدانید و قورباغه زشت و بزرگ ترستان را قورت دهید.

 

نویسنده: زهرا عاشوری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان