0

راههای پیش روی دانشجویان در دانشگاه (دانشجوی موفق کیست؟)

دانشجوی موفق

برای دانشجویان علوم پزشکی و در مجموع تمام دانشجویان ورود به دانشگاه مساوی است با آغاز سردرگمی و ناتوانی در انتخاب مسیر درست فعالیتهای آینده، از طرفی جملاتی مانند “دانشجو که درس نمیخواند”، “دوران دانشجویی فقط برای تفریح است”، “بالای 12 بگیری و مشروط نشوی کافی است” و… باعث میشوند که ترمهای اول دانشگاه سختترین شرایط ممکن برای درس خواندن باشد و دانشجویان دچار دوگانگی شوند. اما آیا واقعا دانشگاه همین است که بقیه میگویند؟ فقط آمده‌ایم که چند واحد را پاس کنیم و بعد از چهار تا هفت سال با القابی مثل مهندس، دکتر، کارشناس و… وارد فضای کاری شویم؟ در این مقاله درمورد راههای پیش روی دانشجویان علوم پزشکی صحبت خواهیم کرد تا کمکی کرده باشیم که افراد کمتری این سردرگمی را تجربه کنند و افراد بیشتری دانشجوی واقعی یا همان دانشجوی موفق باشند.

مهمترین وظیفه هر دانشجو تسلط بر دروس ارائه شده است.

اولین اتفاق بعد از ورود به دانشگاه و ثبت نام؛ انتخاب واحد است که در بیشتر دانشگاهها در ترم اول این کار توسط معاونت آموزشی خود دانشگاه انجام میشود و دانشجو در آن دخالتی ندارد و در ترمهای بعدی انتخاب واحد برای دانشجویان قابل انجام و تا حدودی اختیاری است.

اولین و مهمترین وظیفه دانشجو خواندن درسهای ارائه شده و تدریس شده و تلاش برای رسیدن به تسلط در آن دروس است. واحدهای ارائه شده پس از سالها تغییر و مطالعه و ارزیابی و اصلاح به صورتی که موجود هستند ارائه شده اند و از ملزومات تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای در شغل و رشته مورد نظر تسلط بر دروس تخصصی رشته خود است. در ترمهای اول معمولا دروسی ارائه میشود که پیش نیاز ترمهای بالاتر است و تجربه شخصی نشان داده است که در صورت ضعیف بودن دانشجو در دروس پیش نیاز، درترمهای بالاتر و حتی در زمان کار با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

هر رشته‌ای در دانشگاه واحدهای تخصصی خاص خود را دارد و برای تبدیل شدن به فردی متخصص و حرفه‌ای چه در بالین و چه در زمان مطالعه در مقاطع بالاتر شما لازم است که دروس تخصصی رشته خودتان را کامل بشناسید و بتوانید در حد تدریس کردن مطالب برآنها مسلط باشید.

 

همه چیز درس خواندن نیست!!

بله درست متوجه شدید، ما تاکید زیادی برای درس خواندن و مسلط شدن بر دروس تخصصیتان داریم اما همه چیز درس خواندن نیست.

هر دانشگاهی از سه معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی تشکیل شده است و در آیین نامه دانشجوی نمونه که مورد تایید و توافق مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم است، دانشجویی به عنوان دانشجوی نمونه و موفق در نظر گرفته شده است که تقریبا به صورت مشترک و برابر در زمینه‌های مورد نظر هر سه معاونت فعالیت اثر بخش و هدفمند داشته باشد.

پس میتوان نتیجه گرفت که اگر میخواهید دانشجوی موفقی باشید نباید تمام تمرکزتان را فقط برای یک سوم مسیر که درس خواندن است بگذارید، بلکه باید در امور فرهنگی و پژوهشی هم پر تلاش و قوی عمل کنید.

حیطه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه

معاونت فرهنگی و زیر مجموعه‌ی آن مدیریت و کارشناسان امور فرهنگی در دانشگاهها مسئول فراهم کردن امکانات برای دانشجویان علاقمند و مستعد به فعالیتهای فرهنگی هستند. فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه گستره‌ی خیلی زیادی دارد و شامل کانونها، تشکلها و انجمنهای مختلف و همچنین فعالیتهای نشریات هستند. در هر دانشگاه با توجه به فعالیت دانشجویان قبلی و همچنین حمایت معاونت فرهنگی ممکن است مواردی مانند؛ کانون خیریه، کانون شعر و ادب، کانون نشر، کانون هنرهای تجسمی، کانون موسیقی، کانون هلال احمر، انجمن علمی، کانون قرآن و عترت، کانون اخلاق حرفه‌ای و نشریات مختلف وجود داشته باشد. عضویت در این کانونها بلامانع و عضویت فعال درآنها به عنوان شورای مرکزی و دبیر و… بعد از گذشت حداقل یک ترم ممکن است که این عضویت از طریق انتخابات اتفاق میافتد.

اما اگر در دانشگاه شما کانون و تشکلهای زیادی وجود ندارد هیچ جای نگرانی نیست، چون میتوانید با مراجعه به معاونت فرهنگی فرم تاسیس کانون را دریافت کنید و درخواست تاسیس رسمی کانون یا تشکل مورد نظرتان را داشته باشید که البته اینکار امتیازاتی نیز برای شما خواهد داشت.

شما در دانشگاه میتوانید در هر زمینه‌ای که توانایی و علاقه دارید فعالیت کنید و علاوه بر رشد و شکوفایی خودتان به دیگران هم کمک کنید تا با هنر و توانایی شما آشنا شوند.

 

آینده دار ترین بخش فعالیتهای دانشجویی!

دانشجوی موفق پژوهشگر

سومین جایی که شما میتوانید درآن فعالیت کنید و مکمل اصلی تلاشهای شما در زمینه یادگیری تخصص و رشته خودتان است بخش فعالیتهای پژوهشی دانشگاه است که زیر مجموعه معاونت پژوهشی است. معاونت پژوهشی بخشهای زیادی دارد اما مهمترین بخش برای دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی است که حامی مادی و معنوی پژوهشهای شما خواهد بود.

یکی از مهمترین بخشهای مدنظر برای دانشجوی نمونه شدن امتیازات بخش پژوهشی است، این بخش شامل نوشتن طرح تحقیقاتی، اختراع، مقاله نویسی، چاپ و ترجمه کتاب و… است که البته همه با چند کارگاه ساده شروع میشود.

پژوهش رکن اصلی پیشرفت و عامل موفقیت یا عدم موفقیت جوامع مختلف است، تمام پیشرفتهای حوزه‌های مختلف از علوم پزشکی و مهندسی گرفته تا تکنولوژی و… مدیون پژوهشگران و فعالیتهای پژوهشی آنها است، به همین خاطر دانشجویان پژوهشگر از ارزش و احترام خاصی در دانشگاه و جامعه برخوردار خواهند بود و میانبری برای سریعتر وارد شدن به محیطهای بزرگتر و پیشرفت های چشمگیر دارند، همچنین در مصاحبه‌های ارشد و دکتری و همینطور انتخاب هیئت علمی کار برای دانشجویان پژوهشگر بسیار راحتتر است.

این مقاله را مطالعه کنید: چگونه پژوهشگر موفقی شویم؟

 

حالا که سه راه مختلف داریم چه کار کنیم؟

دانشجوی موفق کدام راه را میرود؟

حقیقت این است که ما در دانشگاه سه راه مختلف نداریم بلکه سه راه مکمل داریم و بهترین انتخاب انجام همزمان و موازی هرسه کار و فعالیت در هر سه زمینه به صورت متعادل است. دانشجوی موفق کسی است که ضمن توجه ویژه به فعالیتهای آموزشی و تسلط بر دروس تخصصی خود، در زمینه‌ی علایق فرهنگی و نیازهای جامعه‌اش نیز گام برمیدارد و در کنار آن با یادگیری مسیر پژوهش برای ارتقای سطح علمی و رفاهی خود و جامعه‌ تلاش میکند.

پس در کنار درس خواندن، به علایق خودتان هم توجه کنید و در دوران دانشجویی در زمینه‌های مختلف رشد کنید و البته پژوهش را حتما امتحان کنید.

پیشنهاد ژیوارآموزان به شما مطالعه آیین نامه دانشجوی نمونه است که ازاینجا قابل دانلود است.

نویسنده: محمد کمری

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان