0

اصول درخواست کردن + 12 اصل کاربردی

اصول درخواست کردن

درخواست کردن اصولا کار آسانی نیست؛‌ زیرا همواره قبل از درخواست کردن احساس خجالت،‌کم رویی، رودربایستی و ترس از نه شنیدن به سراغ فرد می‌آید. اما به خاطر داشته باشیم که ما به امید رسیدن به خواسته‌هایمان زندگی می‌کنیم و برای رسیدن به آن‌ها گاهی مجبوریم از دیگران درخواست‌هایی داشته باشیم. این درخواست‌ها فارغ از کوچک یا بزرگ بودنشان می‌توانند ما را به خواسته‌هایمان نزدیک کنند، حتی به اندازة یک قدم. بنابراین درخواست کردن اولین گام برای بیان و رسیدن به خواسته‌هاست و باید این جرئت را در خود به وجود بیاوریم؛ زیرا تا زمانی که چیزی از دنیا، خودمان و دیگران درخواست نکنیم، چیزی هم بدست نخواهیم آورد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با اصول درخواست کردن آشنا کنیم تا با یادگیری این مهارت، این کار را آسان‌تر انجام داده و شانس شنیدن پاسخ مثبت را افزایش دهید. بنابراین درخواست کردن هنر و مهارتی است که باید آن را آموخت تا به یکی از ویژگی‌های شخصی شما بدل شود و شما را در راه رسیدن به خواسته‌هایتان یاری کند.

درخواست کردن از آن دسته مواردی است که هر روزه با آن سر و کار داریم. ما برای گذران زندگی قطعا به کمک و همزیستی با دیگران نیاز داریم، از همین رو مدام درخواست‌هایی از خانواده، دوست،‌ همکار و… داریم؛ اما همیشه پاسخ این درخواست‌ها مثبت نخواهد بود و ممکن است گاهی جواب «نه» بشنویم. علاوه‌ بر این، گاهی اوقات درخواست کردن کار بسیار دشواری است و آن‌قدر سخت می‌شود که ترجیح می‌دهیم از درخواست خود منصرف ‌شویم.

درخواست آشنایی با دیگران، تقاضای پول از خانواده یا دوستان، درخواست اضافه حقوق، ترفیع یا مرخصی از مدیر، درخواست لغو امتحان از استاد، درخواست از همسایه برای مراقبت از فرزندتان، ‌درخواست خرید یک لپتاپ جدید از خانواده و… مثال‌هایی از انواع درخواست‌هایی است که ممکن است روزانه نیاز باشد آن‌ها را بیان کنید. اگر می‌خواهیم به درخواست‌های ما جواب مثبت داده شود، ‌باید اصول درخواست کردن را بیاموزیم.

 

هوشمندانه درخواست کنید!

درخواست کردن از دیگران باید به شکل هوشمندانه باشد تا شانس موفقیت آن بیشتر شود. هوشمندانه بودن درخواست به این معنی است که آن را به موقع، درست و در مکان مناسب بیان کنیم. همچنین یادمان باشد هنگام درخواست کردن خود را ضعیف و محتاج به طرف مقابل جلوه ندهیم؛ زیرا این کار باعث می‌شود مورد سوءاستفاده قرار بگیریم و عزت نفس ما خدشه‌دار شود.

بعضی مواقع در پاسخ به درخواست ما،‌ ممکن است از طرف مقابل نه بشنویم. افرادی که عزت نفس پائینی دارند، بعد از نه شنیدن ناراحت می‌شوند و احساس می‌کنند طرد شده‌اند و کسی برایشان ارزشی قائل نیست. اما قرار نیست پاسخ تمام درخواست‌ها مثبت باشد؛ زیرا نه گفتن حق هر فرد است. همان‌طور که ما حق داریم به درخواست دیگران «نه» بگوئیم،‌ دیگران نیز حق دارند درخواست ما را نپذیرند. با درک این مسئله،‌ توقع خود را از دیگران کاهش دهید و از همة افراد انتظار شنیدن پاسخ مثبت نداشته باشید. پس با نه شنیدن ناامید نشوید،‌ زیرا افراد موفق به خوبی یاد گرفته‌اند که کمتر نه بشنوند و اگر هم درخواست آن‌ها رد شد،‌ تسلیم نشده و به راهشان از مسیرهای دیگر ادامه دهند.

 

اصول درخواست کردن

تا اینجای کار از لزوم یادگیری «اصول درخواست کردن» با یکدیگر صحبت کردیم و اکنون می‌خواهیم شما را با این اصول بیشتر آشنا کنیم.

 

1- شما مستحق درخواست کردن و شنیدن جواب مثبت دیگران هستید!

ابتدا تمام جوانب را بسنجید و از ضرورت درخواست خود مطمئن شوید، اگر ضرورت داشت درخواست کردن را حق خود بدانید و با اعتماد به نفس کامل درخواست‌تان را بیان کنید.

 

2- از کسی درخواست کنید که آن شخص توانایی کمک کردن به شما را داشته باشد.

قبل از انتخاب فردی که قرار است از وی درخواستی کنید، باید ببینید آیا آن فرد سرمایه،‌ مهارت، اطلاعات،‌ تجربه و امکانات لازم برای کمک به شما را دارد یا خیر. انتخاب فرد مناسب برای درخواست کردن، یک اصل مهم و تاثیرگذار است که شانس قبولی درخواست شما را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال اگر نیاز به کمک مالی دارید و این درخواست را از شخصی داشته باشید که خود او توان حل مشکلات مالی خود را ندارد،‌ طبیعتا منطقی نیست.

 

3- چند لحظه خودتان را جای طرف مقابل بگذارید.

قبل از درخواست از دیگری، چند لحظه خودمان را جای آن فرد بگذاریم؛ آیا می‌توان با توجه به شرایط به این درخواست پاسخ مثبت داد؟ اگر من جای او بودم این درخواست را قبول می‌کردم؟ بعد از فکر کردن به پاسخ این دو پرسش، شاید به این نتیجه برسیم که از درخواست کردن منصرف شویم. هدف ما به زحمت انداختن و اذیت کردن دیگران نیست، ‌پس حتما این نکته را در نظر داشته باشیم.

 

4- خواستة شما مشخص و واضح بیان شود.

گاها خودمان هم نمی‌دانیم دقیقا چه می‌خواهیم. برای اینکه طرف مقابل به درستی متوجه درخواست شما شود، درخواست خود را به صورت دقیق و روشن بیان کنید تا ببیند دقیقا چه می‌خواهید و در صورت امکان درخواست شما را بپذیرد. مثلا اگر از کسی پول می‌خواهید باید مشخص کنید که چقدر می‌خواهید؟ و تا چه زمانی آن را پس می‌دهید؟‌ یا اگر می‌خواهید به شخصی درخواست همکاری در یک پروژه را بدهید، دقیقا مشخص کنید که چه انتظاری از وی دارید و چه کاری را باید انجام بدهد تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا می‌تواند از پس آن کار برآید و این درخواست را بپذیرد یا خیر. در غیر این صورت اگر خواستة شما واضح بیان نشود ممکن است از ترس اینکه چه کاری قرار است در آینده انجام دهد،‌ درخواست شما رد کند. پس خواستة خود را واضح و بدون ابهام بیان کنید، ‌وگرنه مخاطب می‌تواند هر برداشتی از خواستة شما داشته باشد.

 

5- از عبارات درست برای بیان درخواست خود استفاده کنید.

هنگام درخواست کردن باید در انتخاب لغات بسیار هوشیار باشیم. استفاده از عبارات مثبت و لطیف به جای عبارات تند و نامناسب،‌ تاثیر مستقیمی بر واکنش و پاسخ احتمالی فرد دارد. استفاده از عباراتی چون «لطف می‌کنید اگر…، می‌توانم ازتون خواهشم کنم که…، خوشحال می‌شوم اگر…،‌ آیا این امکان وجود دارد که…» و عبارتی از این دست باعث تحریک عواطف طرف مقابل می‌شود و احتمال دریافت پاسخ مثبت را افزایش می‌دهد. اگر درخواست شما به صورت مکتوب باشد، باید در انتخاب واژگان دقت بیشتری به خرج دهید؛ زیرا در نوشته، احساس و لحن جملات منتقل نمی‌شود و امکان سوءبرداشت زیاد است.

 

6- به روابط نباید خدشه وارد شود!

مراقب باشید که هنگام درخواست از دوست یا نزدیکانتان، لحن‌تان حالت تحکم به خود نگیرد. همچنین ادامه یا قطع رابطه با آن فرد را به پاسخ وی به درخواست‌تان پیوند نزنید. زیرا هر کسی حق دارد در مقابل درخواستی که از او می‌شود پاسخ منفی بدهد، بنابراین جواب رد را نباید بهانه‌ای برای قطع ارتباط با آن شخص در نظر گرفت.

 

7- همواره عزت نفس خود را حفظ کنید.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که حین درخواست کردن باید بدان توجه ویژه‌ای داشت، حفظ عزت نفس است. بنابراین هنگام درخواست؛ از ناله کردن، بیش از حد التماس کردن و خود را ضعیف و وابسته جلوه دادن بپرهیزید. اما مراقب باشید که از آن لب بوم نیفتید و درگیر غرور کاذب نشوید!

چطور اعتماد به نفسم را بیشتر کنم؟

8- ریسک کار را به حداقل برسانید.

سعی کنید ریسک کار را برای طرف مقابل به حداقل برسانید تا او از قبول درخواست شما نهراسد و احساس نکند که خود را دچار دردسر بزرگی می‌کند. به عنوان مثال وقتی از کسی پول قرض می‌خواهید به وی ضمانت دهید تا طرف مقابل را کمی مطمئن کنید که به زودی پول را پس خواهید داد. با این کار او از سرانجام کار خود نمی‌ترسد و با اطمینان از اینکه می‌تواند پول خود را دریافت کند، راحت‌تر به درخواست شما فکر می‌کند.

 

9- هنگام درخواست کردن از دیگران مصالح طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.

چندان منصفانه نخواهد بود اگر توقع داشته باشیم همواره با درخواست‌مان موافقت شود. مخصوصا اگر در این بین به منافع و مصالح طرف مقابل توجهی نکرده و فقط به فکر خودمان باشیم. بنابراین درخواست‌تان را طوری بیان کنید که در صورت موافقت،‌ علاوه بر این که خودتان به اهداف مدنظرتان می‌رسید،‌ آن شخص نیز به منافعی برسد یا حداقل متحمل ضرر نشود. این منفعت یا ضرر تنها مادی نیست؛‌ بلکه می‌تواند زمان، انرژی، احساس و… غیره را شامل شود.‌ در غیر این صورت، ‌اگر آن فرد ببینید پذیرش این درخواست جز ضرر چیزی برایش به همراه ندارد، احتمالا از پذیرش آن امتناع خواهد کرد.

 

10- در بهترین زمان و مکان این کار را انجام دهید.

گاهی اوقات انتخاب مکان و زمان نامناسب برای بیان درخواست، باعث می‌شود پاسخ رد بشنویم. مثلا وقتی یک فرد در شرایط روحی خوبی قرار ندارد و از موضوعی عصبانی است، ‌قطعا درخواست کردن از وی در چنین شرایطی منطقی نمی‌باشد و جواب رد در پی خواهد داشت. در نظر گرفتن شرایط فردی که قرار است از وی درخواست کنیم و انتخاب بهترین مکان و زمان برای بیان درخواست، یک اصل بسیار مهم در درخواست کردن است.

 

11- به فرد حق انتخاب و فرصت کافی برای تصمیم‌گیری بدهید.

وقتی از کسی درخواست می‌کنیم،‌ لازم است به وی حق انتخاب دهیم. یعنی او را تحت فشار قرار ندهیم و طوری برخورد نکنیم که گویی تنها باید پاسخ مثبت بدهد. از او بخواهید مدتی به این درخواست فکر کند و اگر امکان کمک داشت ‌درخواست را بپذیرد. ‌اگر هم درخواست را رد کند، بهتر است به تصمیم وی احترام گذاشته و از اینکه صادقانه به شما پاسخ داد و شما را بیهوده منتظر نگه نداشت، از او تشکر کنید.

 

12- برای رسیدن به خواسته‌های خود پافشاری کنید.

اگر از یک شخص جواب رد شنیده‌اید، ناامید نشوید. برای رسیدن به خواسته‌هایتان مصمم باشید و به سراغ فرد مناسب دیگر بروید. اگر تمام افرادی که فکر می‌کردید می‌توانند به شما کمک کنند درخواست شما را نپذیرفتند، آن‌گاه بهتر است خودتان شخصا دست به کار شوید و از خود خلاقیت نشان دهید (که البته گاهی اوقات در بعضی مسائل این امر ممکن نیست). در هر حال دست از تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایتان برندارید و تا لحظة آخر ادامه دهید.

 

جمع‌بندی اصول درخواست کردن

ویژگی افرادی که مهارت درخواست کردن را در خود پرورش داده‌اند:

  • می‌دانند چه می‌خواهند و درخواست خود را به شکل واضح بیان می‌کنند.
  • از شنیدن جواب نه ناراحت نشده و به فرد مقابل حق انتخاب می‌دهند.
  • این افراد لحنی مودبانه دارند و احترام طرف مقابل را در هر صورتی نگه می‌دارند (حتی پس از نه شنیدن)
  • سعی می‌کنند درخواست خود را در مکان و زمان مناسب بیان کنند.
  • یک طرفه فکر نکرده و منافع طرف مقابل را نیز مدنظر قرار می‌دهند.
  • اگر جواب نه بشنوند ناامید نشده و سراغ گزینه‌ها و راه‌های بعدی می‌روند.

 

سخن پایانی

در این مقاله با اصول درخواست کردن آشنا شدیم و گفتیم که برای رسیدن به خواسته‌هایتان گاهی اوقات لازم است از دیگران درخواست کنید. با رعایت مواردی که گفته شد می‌توانید شانس شنیدن پاسخ مثبت به درخواست‌هایتان را افزایش داده و از ظرفیت دیگران در راستای رسیدن به اهداف خود به خوبی استفاده کنید.

 

نویسنده: رضا قاسمی

دیدگاه کاربران
  • موسی شریفی19 مارس 2023

    درود بر شما

  • موسی شریفی19 مارس 2023

    درود بر شما
    ممنونم از نوشته پر محتوای شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است