0

چگونه یک پژوهشگر موفق شویم؟

چطور پژوهشگر موفقی شویم و مسیر پژوهش را حرفه‌ای طی کنیم؟

مسیر فعالیتهای پژوهشی از وسوسه کننده‌ترین راهها پیش روی دانشجویان علوم پزشکی است. هرساله تعداد زیادی کارگاه و همایش در رابطه با فعالیتهای پژوهشی در سراسر کشور برگزار میشود که مخاطبان زیادی دارد اما درنهایت فقط تعداد کمی از شرکت کنندگان موفق به انجام طرحهای پژوهشی قوی و اثر بخش میشوند.

در این مقاله قصد داریم مهمترین ابزارهایی را که برای تبدیل شدن به یک پژوهشگر موفق نیاز دارید را به شما نشان دهیم.

  1) علم روش تحقیق

روش تحقیق شامل مجموعه‌ای از دانسته‌هاست که گاهی به عنوان یک واحد درسی در دانشگاهها و گاهی با عنوان کارگاههای پروپوزال نویسی و مقاله نویسی به دانشجویان ارائه میشود. برای شروع فعالیتهای پژوهشی اولین چیزی که باید بدانیم علم روش تحقیق است. به صورت کلی روش تحقیق شامل چگونگی انتخاب موضوع و عنوان، نگارش بیان مساله، مرور متون، اهداف و فرضیات تحقیق، متغییرها، انواع مطالعات در روش تحقیق، ابزارهای جمع آوری اطلاعات، نمونه گیری و روش اجرای طرح و… است. متاسفانه در بیشتر کارگاهها و کلاسهای دانشگاهی تصور بر این است که بدست آوردن دانش روش تحقیق برای پژوهش کافی است اما اینطور نیست، برای پژوهشگر موفقی شدن باید به دو ابزار دیگر هم مجهز باشیم.

2) علم انفورماتیک

انفورماتیک شامل کار با کامپیوتر و اینترنت است، برای فعالیتهای پژوهشی ما نیاز به استفاده از نرم افزارهایی مانند ورد، پاورپوینت، اندنوت، مندلی و… داریم که باید در جایگاه مناسب از هرکدام استفاده کنیم اما این تمام ماجرا نیست. از آنجایی که ما برای انجام یک کار پژوهشی نیاز داریم از کار سایر پژوهشگران مطلع باشیم تا دچار تکرار و دوباره کاری نشویم باید به مهارت جستجو حرفه‌ای در اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی هم مجهز باشیم که به صورت معمول در کارگاههای “سرچ” این مهارت را به ما آموزش میدهند. اما ابزار سوم چیست؟

3) علم آمار

از مواردی که در فعالیتهای پژوهشی مورد کم لطفی قرار گرفته و باعث مشکلات زیادی برای پژوهشگران شده بی توجهی به علم شیرین آمار است. در طرحهای پژوهشی ما نیاز داریم که تعداد نمونه‌هایمان را براساس اهداف مطالعه به صورت دقیق تعیین کنیم، آزمونهای آماری مورد استفاده را ذکر کنیم و… که این کار را یا باید یک مشاور آماری حرفه‌ای انجام دهد یا تبعات آن را به جان بخریم. البته علم آمار در روش تحقیق دیگر نیاز به ماشین حساب بدست گرفتن ندارد چون نرم افزارهای آماری مانند اس‌پی‌اس‌اس به راحتی این کار را انجام میدهند و فقط کافی است که نحوه استفاده از این نرم افزارها را به خوبی یاد بگیریم.

سوال: از کجا شروع کنیم؟

پاسخ: بعد از خواندن این مقاله ممکن است به فکر این افتاده باشید که ابتدا هرسه علم آمار، انفورماتیک و روش تحقیق را به خوبی یاد بگیرید و بعد شروع به فعالیت پژوهشی کنید اما این یک اشتباه نابود کننده است. توصیه ما به شما این است که با کارگاه پروپوزال نویسی جامع ژیوارآموزان شروع کنید.

در این کارگاه ما آموزشهای لازم در حیطه روش تحقیق و انفورماتیک را به صورت کامل به شما ارائه میکنیم و شما بعد از مطالعه هر بخش همراه با یک گروه همسطح خودتان و یک راهنمای باتجربه شروع به نگارش عملی طرح تحقیقاتیتان میکنید. بعد از این کارگاه شما یک پروژه را به صورت کامل انجام داده‌اید و آماده ارائه طرحهای خودتان برای تصویب و انجام هستید. اما این همه ماجرا نیست، ما علم آمار و کار با نرم افزار اس‌‌پی‌اس‌اس را نیز به مرور به شما یاد میدهیم و در مرحله نگارش و ارسال مقاله برای چاپ هم کنار شما هستیم.

برای شروع پیشنهاد میکنم همین الان دوره رایگان دموی پژوهش را ثبت نام کنید.


دانلود فایل PDF مقاله چگونه یک پژوهشگر موفق شویم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است