0

نقد و تحلیل فیلم استیوجابز(Steve Jobs)


اسم فیلم: Steve Jobs (استیوجابز)

کارگردان:   Danny Boyle

نویسنده:    Aaron Sorkin

بازیگران:    Michael Fassbender, Kate Winslet and Seth Rogen, Katherine Waterston, Michael Stuhlbarg, and Jeff Daniels

ساخته شده براساس: Steve Jobs book by Walter Isaacson

ژانر: درام

زبان اصلی: انگلیسی

کشور محل ساخت: آمریکا

سال اکران: اکتبر 2015

دوبله فارسی: دارد

فیلم استیوجابز

 

بدون شک استیو جابز یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین افراد در دنیای تکنولوژی بوده­ است. اقدامات و طرز تفکر او منحصر به فرد و خارق العاده بوده و نقش بسیار زیادی در ساخت دنیای مدرن دارد. وقتی اولین بار فهمیدم فیلمی راجع به استیو جابز ساخته شده، فکر میکردم که این فیلم کل زندگی استیو جابز را نمایش میدهد و ما میتوانیم بیوگرافی کامل و دقیقی از زندگی جابز بعد از دیدن این فیلم داشته باشیم اما …..

 

بنر فیلم استیوجابز

وقتی فیلم را پلی کردم اولین صحنه های فیلم 40 دقیقه قبل از رونمایی مکینتاش را نشان میداد؛ لحظاتی که استیوجابز به خاطر اختلالی که دستگاه در سلام کردن دارد عصبانی­ست و فقط و فقط از همکارانش میخواهد که نقصش را فورا برطرف کنند. در همین اوایل فیلم متوجه سختگیری بیش از حد استیوجابز خواهیم شد و متوجه میشویم که این فرد حرف، حرف خودش بوده. اواخر فیلم استیوجابز یک جمله‌ی بسیار زیبا راجع به این خصوصیت اخلاقی خود میگوید: “اگه من به حرف مردم و همکارانم گوش میدادم هیچ وقت به این جایگاه نمیرسیدم و اگه از هرکسی که به من میگفت “نمیتونی” یک دلار میگرفتم الان من یک میلیاردر بودم.”

فیلم به سه قسمت تقسیم میشود و هر سه قسمت چند دقیقه قبل از رونمایی از دستگاه­هایی هست که استیو جابز و تیمش آنهارا طراحی کرده‌اند (مقطع زمانی اول: سال 1984 رونمایی از سیستم عامل مکینتاش، مقطع زمانی دوم: سال 1988 رونمایی از کامپیوترهای نکست، مقطع زمانی سوم: سال 1998 رونمایی از سیستم عامل آی مک)، از ابتدای فیلم تا انتهای فیلم درگیر دیالوگ­های کوتاهی بین استیو جابز و همکاران و اعضای خانواده‌اش میشویم. شاید ده ثانیه بین صحبت ها وقفه نیوفتد، جملات فوق ­العاده قصار و ارزشمندی بیان میشود و ما دقیقا همان افرادی که در مراسم رونمایی اول حضور دارند را در رونمایی های دوم و سوم هم خواهیم دید. در این بین هم یک سری خاطرات از زمانی که استیوجابز و دوست دبیرستانش اقای استیو وازیناک (Steve Wozniak) از گاراژ کوچکی کار خودشان را شروع کردند نشان داده میشود؛ یعنی از نقطه‌ی صفر که استیو جابز کارش را شروع کرده هم تصویرهایی داریم. با اینکه از نقطه ی صفر زندگی استیوجابز فیلم شروع نشده ولی با مهارت فوق العاده نویسنده و کارگردان در سکانس های پایانی فیلم؛ استیو جابز از خانواده‌ای که در آن به دنیا آمده و اتفاقاتی که بعد از تولد برایش افتاده صحبت میکند که جالب توجه است و یک سری حقایق برای بیننده روشن میشود.

شروع اپل، دفتر استیوجابز
گاراژی که استیوجابز و همکارانش کارشان را از آنجا شروع کردند.

در این فیلم سینمایی هم شکست های استیوجابز را میبینیم و هم موفقیت هایش را. ولی چیزی که به نظر میرسد نویسنده و کارگردان این فیلم قصد انتقالش به بینندگانش را دارند این است که هر کسی با هر نبوغ و استعدادی همیشه قرار نیست بهترین فرد ممکن با بهترین خصوصیت های اخلاقی باشد. هیچ کس کامل نیست. استیوجابز نابغه بوده اما گاهی تندخوییها و خودشیفتگیهایش آزاردهنده و باعث ناراحتی اطرافیانش میشد، با این وجود اطرافیان استیو جابز نمیتوانستند او را رها و فراموش کنند. در این فیلم پرده‌هایی از روابط استیوجابز و دخترش لیزا و اختلافاتش با همسرش نیز به تصویر کشیده شده که نشان میدهد چالشهای زندگی طبیعی یک کارآفرین بزرگ تفاوت چندانی با مشکلات بقیه مردم ندارد.

دیدن این فیلم را به افرادی که ایده­‌های بزرگی دارند اما عوامل بیرونی یا درونی مانع پرداختن به ایده هایشان میشود، افرادی که راجع به زندگی افراد خاص کنجکاوند، افرادی که فکر میکنند افراد نابغه بدون هیچ مشکل و سختی در دنیا موفق می شوند، افرادی که اول راه شروع کسب و کارشان هستند، افرادی که به تازگی شکستی را تجربه کردند و فکر میکنند دنیا به پایان رسیده و… توصیه میکنیم. به طور کلی فیلم استیوجابز فیلم خوبی است و میتواند مطالب جالب و مفیدی راجع به نحوه ی زندگی این مرد بزرگ دنیای تکنولوژی و ویژگی­های شخصیتیش به ما بگوید.

اگه فیلم رو دیدی خوشحال میشیم نظرت رو راجع به این فیلم بدونیم…..

دیدن این فیلم رو به دیگران توصیه میکنی؟!!! چه فیلمهایی در این سبک رو دیدی و دوست داری به ما هم معرفی کنی؟

دوس داری زندگی چه کسی رو در قالب یه فیلم سینمایی یا سریال در آینده بسازن؟

نویسنده: ندا ویسی

 

مقالات مرتبط:

دنگال، فیلمی فراتر از سینمای هند!

معرفی فیلم درجستجوی خوشبختی

 

دیدگاه کاربران
  • م14 ژوئن 2022

    این فیلم خیلی خوبه . من فیلم نظریه همه چیز و نجات اقای بنکس رو هم پیشنهاد میکنم که واقعا تاثیرگذار هستن و محدودیت سنی ندارن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان