0

دنگل؛ فیلمی هندی که فراتر از سینمای هند است

فیلم دنگال

شناسنامه فیلم دنگل (Dangal)

كارگردان:‌ نيتش تيواري (Nitesh Tiwari)

تهيه‌كنندگان: عامرخان ( Aamir Khan)، كرن رائو(Kiran Rao)

نويسندگان: نيتش تيواري(Nitesh Tiwari)، شيراس جاين(Shreyas Jain)

بازيگران: عامرخان، ساكشي تنور، فاطيما ثنا شيخ، سانيا مالهوترا، زايرا واسيم، سوهاني بهاتناگار

موسيقي:‌ پريتام چاكرا بورتي

ژانر:‌ زندگي‌نامه، درام ورزشي

سال ساخت: 2016

مدت زمان: 161 دقيقه

زبان: هندي

دوبله: دارد

فیلم دنگال

دنگل كه در زبان هندي به معناي كُشتي است، فيلمي هندي به كارگرداني نيتش تيواري ساخته شده در سال 2016 است. اين فيلم الهام گرفته از زندگي كشتي‌گير معروف هندي، ماهاوير سينگ پوگات و دخترانش است و لقب پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي هند را از آن خود كرده‌است. فيلم دنگل محصول مشترك كمپاني فيلمسازي عامرخان و والت ديزني مي‌باشد.

 

خلاصه‌ي فيلم دنگل

ماهاوير سينگ پوگات، عضو تيم ملي كشتي هند است و روياي كسب مدال طلا در مسابقات بين المللي كشتي  و افتخارآفريني براي كشورش را دارد اما به دلايل مشكلات مالي و عدم حمايت مسئولان مربوطه مجبور به خداحافظي با تشك كشتي مي‌شود ولي دست از روياي خود برنمي‌دارد. او پس از ازدواج تصميم مي‌گيرد كه فرزندان پسر خود را كشتي‌گير بار بياورد و آنها به روياي ديرينه‌ي پدرشان برسند اما بار ديگر، گرهي در كار او بسته مي‌شود؛ او فقط صاحب دختر مي‌شود تا اينكه…..

شايد همه‌ ما وقتي عبارت فيلم هندي رو مي‌شنويم به ياد تخيلات افراطي و احساسات فانتزي مي‌افتيم، درواقع اين برچسبي است كه اغلب ما به فيلم‌هاي هندي زده‌ايم و حتي آن را تبديل به اصطلاحي عاميانه كرده‌ايم اما بايد بگويم كه اشتباه مي‌كنيم زيرا برچسب زدن به هرچيزي نه تنها باعث مي‌شود با ديدي باز و به دور از پيش‌داوري به سمت آن نرويم و از نقاط قوت آن غافل بمانيم؛ بلكه باعث مي‌شود حتي فيلم‌هاي بسيارخوب سينماي هند را از دست بدهيم، دنگل دقیقا یکی از فیلمهایی است که نباید قربانی این طرز تفکر شود، بنابراين از شما عزيزان خواستارم كه با ديدي باز و به دور از پيش‌داوري به سراغ اين فيلم برويد.

در دنياي امروز شايد كمتر فيلمي پيدا شود كه نزديك به سه ساعت باشد و در عين حال خسته‌كننده نيز نباشد. آدم‌ها نيز ديگر وقت و حوصله كافي براي تماشاي يك فيلم سه ساعته را ندارند اما ماجرا براي فيلم دنگال كاملا متفاوت است. اين فيلم بيننده را تا آخرين لحظه پرانرژي نگه مي‌دارد. فيلم دنگال علاوه‌بر داشتن شناسه‌هاي هميشگي سينماي هند مانند موسيقي و آهنگ‌هاي مختلف مرتبط با فيلمنامه و عواطف فراوان، به دليل داستان هنجارشكن و خرده‌داستان‌هاي فوق العاده‌اش شما را تا آخرين لحظه پاي فيلم نگه مي‌دارد. در فيلم موضوعات زيادي از جمله تلاش براي رسيدن به موفقيت، تبعيض جنسيتي، احساسات يك پدر نسبت به دخترانش، باور داشتن به افراد و ميهن پرستي و غرور ملي به چشم مي‌خورند كه جذابيت فيلم را دوچندان كرده‌اند. نكته جالب اين است كه حتي با وجود اينكه پايان فيلم براي مخاطب قابل حدس است اما بازهم در سكانس‌هايي نفس مخاطب در سينه حبس مي‌شود. اين فيلم جوايز و ركوردهاي متعددي را كسب كرده كه از جوايز آن مي‌توان به جايزه فيلم فير براي بهترين فيلم، بازيگر مرد و كارگردان اشاره كرد.
راستش را بخواهيد بنده تا پيش از ديدن اين فيلم علاقه چنداني به كُشتي نداشتم اما اين فيلم علاقه وافري را به ورزش كشتي در من ايجاد كرد.

يكي ديگر از جذابيت‌هاي فيلم، بازي بسيار خوب عامرخان در نقش ماهاوير سينگ پوگات است. عامرخان بعد از دوسال دوري از سينما، با بازي در اين فيلم به سينما بازگشت. او براي ايفاي نقش در اين فيلم وزن خود را كم‌كرد و براي آشنايي با ورزش كشتي و مربي‌گري در اين زمينه، آموزش‌هاي متعددي را ديد تا بتواند از پس نقش خود در دنگال كه كاملا متفاوت با نقش‌هاي قبلي‌اش است بربيايد. بقيه بازيگران فيلم از ميان چهره‌هاي گمنام انتخاب شده‌اند و بازگراني كه نقش دختران ماهاوير را بازي مي‌كنند، از همان روستاي محل زندگي اين كشتي‌گير انتخاب شده‌اند.

فیام دنگال

سخن پایانی

در كل دنگال، فيلمي جذاب، ديدني، پرپيچ و خم و پر از احساس است كه حتي ارزش چندبار ديدن را دارد، بنابراين اين فيلم را به تمام دوستداران سينما، كساني كه به دنبال موفقيت در زندگي هستند، دختراني كه فكرمي‌كنند ضعيف هستند و نمي‌توانند به اهداف و آرزوهاي خود برسند، پدراني كه به فرزندان خود ايمان ندارند و براي همه و همه پيشنهاد مي‌كنم و اميدوارم كه لحظاتي به‌يادماندني را در كنار خانواده در حين تماشاي فيلم دنگال سپري كنيد.

 

نویسنده: فائزه حاجی میرزایی

 

شاید به این موارد هم علاقه‌مند باشید:

معرفی فیلم در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

نقد و تحلیل فیلم استیوجابز(Steve Jobs)

معرفی کتاب مردی به نام اُوِه، شاهکار فردریک بکمن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    بهترین دوره های آموزشی

    فقط با 49 هزارتومان